Nákupy do domu – fenomén, který se vyvíjí

Vydáno 16.2.2017 Péče o domácnost Pavla Jelínková

O nákupech do domu jsme na portálu pomoc v domácnosti již několikrát psali. Jenže každá služba se vyvíjí a ani nákupy do domu nejsou výjimkou.

Nákupy do domu – fenomén, který se vyvíjí

V loňském roce jsme zaznamenali několik zajímavých faktů. Nákupy do domu jsou na vzestupu. Ale zároveň upadají. Zdá se vám, že se to vylučuje? Ne vždy. Důvodem je skutečnost, že malé regionální firmy poskytující nákup do domu zanikají, ale ty, co fungující ve více regionech (třeba jen ve dvou), naopak zůstávají, nebo i vzkvétají a expandují do dalších oblastí Česka. Tento fenomén byl znatelný obzvláště v druhé půli roku 2016, především v jeho posledním čtvrtletí.

Je to možná logické, jelikož malé regionální firmy nemají tak velké zázemí, s tím se váže i menší obrat, a naopak jsou tím pádem vyšší náklady na samotný provoz. To s sebou nese i vyšší maloobchodní ceny a třeba zmenšující se zájem zákazníků. Ti totiž slyší na dobré ceny, levné zboží, akce, kvalitní a doplňkové služby.

A ty dokáží firmy s pokrytím služeb ve více regionech lépe nabídnout

  • volba termínu i času závozu
  • výnos do patra ke dveřím bytu
  • malé poplatky za dovoz
  • nákup od určité ceny nulové
  • širší sortiment potravin, ovoce, zeleniny, masa, uzenin
  • sortiment nepotravinových produktů (drogerie, školní potřeby, kancelářské potřeby, produkty pro domácí mazlíčky, tabákové výrobky, dárkové zboží, kuchyňské potřeby a textilie)

Zájem ze strany potencionálních zákazníků

Ten je nemalý, a dle našich průzkumů z řad seniorů, handicapovaných, pracujících a maminek (či tátů) na mateřské dovolené by více než 85 % dotazovaných tuto službu uvítalo. Jenže ne vždy je v daném regionu k mání.

Pracující

Současná hektická a uspěchaná doba s minimem volného času a vysokou dávkou stresu zaměstnaným bere síly i prostor pro cokoli navíc. A tak je jejich zájem o nákupy do domu vysoký. Představa nákupu v pohodlí a klidu domova, od stolu a s dovážkou v určitém dni a čase, dopraveným až před dveře, je nejen lákavá, ale především velmi praktická.

Mateřská dovolená

Maminky a tátové pečující o dítka na mateřské dovolené si díky tomu často nemohou dovolit vzdálit se a v klidu nakoupit. A anabáze vydat se i s ratolestmi do obchodu na nákup je někdy nejen stresující, ale i nerealizovatelná (nemoc dítěte, špatné počasí, porouchaný či rozbitý dopravní prostředek). A tak je pro ně nákup do domu ideální alternativou.

Senioři

Tato část obyvatel má díky svému věku a s ním spojených zdravotních obtíží stále větší problém si samostatně nakoupit. Nejenže se špatně pohybují, často i orientují, ale právě po svůj věk již v mnoha případech nemohou ani řídit auto a na nákup a z něj se sami dopravit. Proto nákup do domu je velkou pomocí.

Nevýhodu této skupiny lidí je, že si často (ale není to pravidlo) nerozumí s technikou, a tedy ani s počítači a internetem, čímž jsou pro ně nákupy do domu realizované skrz počítač pasé. To vyvažují některé firmy nabídkou nákupu telefonicky, ovšem tato služba je k mání zatím sporadicky. Možností jak nákup realizovat nákup skrz pc, je požádat o spolupráci své blízké, nebo přátele, kteří si s pc rozumí.

Handicapovaní

Ti jsou na tom s realizací nákupu v kamenném obchodě a dopravou na nákup a zpět podobně jako senioři, protože často kvůli svým specifickým zdravotním obtížím něco z toho nezvládají. Ovšem s tím rozdílem, že počítačová gramotnost je u nich velmi vysoká. Pro handicapované je nákup do domu ideální službou.

A tak je zřejmé, že o nákupy do domu je zvýšený zájem. Věřme tedy, že firem, tuto službu nabízejících, bude přibývat.

A nakonec pár tipů na subjekty poskytující nákup do domu

Zdroj foto: Pixabay.com