Nedostatek času nebo nelibost k uklízení - to jsou hlavní důvody, proč si nás klienti volají, říká David Hořava

Vydáno 5.12.2012 Rozhovory red .

Agentury pro služby v domácnosti. Mnozí už jejich využívání pokládají za samozřejmost, jiní si něco takového ani neumějí představit a někteří zkrátka jen nevědí, jak taková služba probíhá. Zejména třetí skupině by mohl leccos osvětlit následující rozhovor, v němž jsme se nejen na samotný průběh spolupráce poptali Davida Hořavy z Agentury Suzi.

Jak dlouho už vaše firma působí na českém trhu a jak obtížné pro ni bylo se na něm prosadit?
Na trhu působíme od ledna 2010. Naše začátky vnímáme jako přijatelné pro tento druh činnosti, kde o úspěchu rozhoduje kvalita služeb a vybudování dobrého jména společnosti.

Jak obecně vnímáte vztah Čechů k najímání si pomocných sil do domácnosti namísto toho, aby si jednotlivé práce udělali sami?
Obecně se vnímání možnosti zjednat si pomoc na úklid domácnosti mění. Je to dané především větším časovým zatížením v práci. Jednoduše pak není dostatek času na všechno. Pokud klient má jako prioritu spokojenou rodinu a má dostatek prostředků, tak raději stráví celý víkend s rodinou místo půl dne úklidem domácnosti.

Agentura Suzi s.r.o. je jednou z těch mladších agentur u nás, založena byla v roce 2010

Agentura Suzi s.r.o. je jednou z těch mladších agentur u nás, založena byla v roce 2010

Jaké typy zákazníků využívají vašich služeb nejčastěji?
První typ klientů je ten, který má nedostatek času a volno, které má chce rozdělit mezi rodinu, koníčky a přátele. Druhý typ jsou klienti, kteří nemají rádi uklízení. Každý nemá rád všechny činnosti a od toho je tu nabídka agentur, které zajistí úklid domácnosti. Já sám raději sekám trávník na zahradě, ale s hadrem se moc nekamarádím.

Zabýváte se nejen úklidem domácností, ale i různými pracemi v nich, hlídáním dětí nevyjímaje. O jaké služby je největší zájem?
Největší zájem je o úklidové služby a hlídání dětí, následuje doučování a venčení psů. Naše agentura poskytuje takové spektrum služeb, které pokrývají potřeby našich klientů, aby si tyto služby nemuseli zajišťovat jinde.

Široká nabídka činností s sebou nese i širokou škálu lidí, kteří je budou vykonávat. Jsou to vaši přímí zaměstnanci, nebo si je najímáte? A co zejména od nich vyžadujete?
S každým pracovníkem máme uzavřenou pracovní smlouvu, nebo smlouvu o dílo. Každý pracovník prochází výběrovým řízením, kde prokazuje svoje odborné znalosti. Prověřujeme jeho reference, pravidelně ho školíme a sledujeme kvalitu jeho práce.

Oproti jiným podobně zaměřeným firmám si neúčtujete poplatky za práci ve večerních a nočních hodinách, ani za hlídání nemocného dítěte, což také nebývá běžné. Překvapila mne ale mírně jiná sazba pro Prahu a pro zbytek republiky. Proč jste se tak rozhodli?
Nepřijde mi morální požadovat příplatek za práci o večerech. Vše je otázka nabídky a poptávky. Pokud chce klient úklid večer, tak mu ho zajistíme od pracovníka, který preferuje práci v takovou dobu. A chtít příplatek za tuto samozřejmou službu mi nepřijde vhodné. To stejné se týká hlídání nemocného dítěte. Mírně zvýšená sazba pro Prahu a okolí je daná tím, že pracovníci z Prahy a okolí požadují vyšší platby za svoji práci. Je to i tím, že Praha má nejvyšší průměrné mzdy a také náklady na bydlení pro obyvatele. Pokud chceme nabídnout klientům kvalitní zaměstnance, tak je musíme i dobře zaplatit.

Můžete nějak stručně popsat, jak probíhá první objednávka, co vše musí zákazník udělat?
Klient zavolá na náš telefon, zašle e-mail nebo odešle nezávazný objednávkový formulář z našeho webu. Po sdělení požadavků na služby – v jaké dny a hodiny by si přál úklid nebo jinou službu a podobně – mu připravíme a zašleme profily několika pracovníků, mezi kterými si vybere toho, kterého chce, aby u něj službu vykonával. V případě dlouhodobého hlídání dětí či jiné rozsáhlejší služby děláme speciální interní výběrové řízení.

Má váš klient možnost pracovníka, kterého si pustí domů, předem alespoň trochu poznat?
Seznamovací schůzky pracovníka s klientem, pokud si je zákazník přeje, jsou samozřejmostí.

Jak má váš zákazník připravit domácnost před tím, než váš pracovník přijde? A musí být během výkonu jeho práce doma?
Příprava není žádná třeba a klient ani nemusí být během úklidu doma.

Narazili jste někdy na nějaké velmi specifické přání, které jste nakonec dokázali nebo třeba i nedokázali splnit?
Specifické přání bylo například na paní na hlídání: babičku nad šedesát let a s blond vlasy, aby dítěti připomínala jeho vlastní babičku.

Věřím, že se snažíte jako firma svou práci vykonávat co možná nejlépe. I přesto se musím zeptat: jaké možnosti má u vás zákazník v případě, že by přeci jen nebyl spokojen?
Po každé první páté a desáté službě se klientů dotazujeme na spokojenost s pracovníkem a vedeme si interní hodnocení všech zaměstnanců. Naší strategií je zaměstnávat jen spolehlivé pracovníky a raději případně zakázku odmítneme, než bychom zaměstnali někoho, s kým klienti nejsou spokojení. Každý klient má možnost kdykoliv se na nás obrátit s jakýmkoliv dotazem a věc neprodleně řešíme.

Osobní otázka na závěr: kdo zajišťuje úklid vaší vlastní domácnosti? Pokud vy sám, umíte si představit, pozvat si do ní někoho vám úplně cizího?
Bydlím v rodinném domě, který uklízí moje partnerka, toho času na mateřské dovolené. Já se starám o zahradu a dům. V těhotenství partnerky jsme využívali úklidu od hospodyně z naší agentury. Prvních pár úklidů jsem byl doma a pak jsme hospodyni svěřili úklid a jeli i mimo dům. Jelikož každý zaměstnanec musí mít čistý trestní rejstřík, projde výběrovým řízením a má reference od jiných klientů, nemám obavu ho nechat po několika úklidech v domácnosti samotného.

Zdroj foto: web Agentury Suzi s.r.o.

Tagy: péče o domácnost, ROZHOVOR, SUZI s.r.o.