Proč LadyHelp? Líbí se mi zvukomalebnost toho slova, říká zakladatelka firmy.

Vydáno 1.8.2014 Rozhovory Pavla Jelínková

Jak vzniká taková firma na úklid? Jaké jsou její prvopočátky i současnost? Co stálo za volbou názvu firmy? Jak probíhá výběr zaměstnanců? Co vše firma nabízí za služby a kde? O tom všem i dalších tématech okolo LadyHelp jsem si povídala se zakladatelkou a ředitelkou firmy Kateřinou Habinovou.

Proč LadyHelp? Líbí se mi zvukomalebnost toho slova, říká zakladatelka firmy.

Kdy firma LadyHelp s.r.o. vznikla?

Jako právnická osoba vznikla společnost LadyHelp v roce 2009. Předtím fungovala na platformě fyzické osoby, a to od roku 2007. V letech 2005 – 2006 jsem postupně formulovala koncept a byznys plán, vč. průzkumu trhu. Vše samozřejmě v souběhu s prvními pokusy na domácnostech svých známých.

Reklama

Co bylo prvotním podnětem k jejímu vzniku?

Byla to tak trochu náhoda. Před devíti lety jsem pracovala na manažerské pozici, narodila se mi první dcera a já nemohla a ani nechtěla zůstat na mateřské dovolené. Chtěla jsem obojí: mateřství i práci, která by mě bavila. Proto jsem potřebovala chůvu. Podala jsem si inzerát, že hledám paní na úklid. Bylo mi totiž jasné, že když budou na pohovor chodit adeptky na chůvu, budou svorně tvrdit, že milují děti a ty milují je, vaří zdravě, umí spoustu her atd. Nepoznala bych předem, která je ta pravá. Takhle jsem adeptce nechala uklízet kousek bytu a pozorovala, jak se k miminku chová. Přitom jsem zjistila, jak obtížné je narazit na někoho, kdo umí uklízet – pečlivě a zároveň svižně, nebýt vtíravý, ale komunikativní. Mimochodem – tenkrát jsem našla skvělou chůvu mých dvou dětí. Ale uklízet neuměla.

Proč byla LadyHelp dříve agenturou?

Protože právnickou osobou jako společností s ručením omezeným byla až od roku 2009. Předtím jsem potřebovala LadyHelp také někam zařadit a pojmenovat, a to legálně. Proto agentura LadyHelp.

Jaké byly počátky firmy?

Osobně na LadyHelp oceňuji to, že vyrostla postupně – z myšlenky, nápadu, přes fázi řízení „z obýváku“, až do zdravé společnosti s racionální strukturou, udržitelným hospodařením a jasným posláním – pomáhat všem zúčastněným, klientům, hospodyním i vedení a zlepšovat kvalitu jejich života. Tato myšlenka stála už na úplném začátku.

Začátek byl divoký – housekeeping, zjednodušeně profesionální péče o domácnost, neměl v Čechách historii. Neměli jsme se od koho učit, jen na vlastních chybách. Jistou překážkou byl také předsudek, že hospodyně jsou něco jako služky, v horším případě uklízečky. A tak se ty opravdu šikovné ženy často styděly tuto práci dělat. Ale dnes je vše naštěstí jinak. Hospodyně jsou na svou práci hrdé a klienti si jí velmi cení.

Líbí se mi název společnosti – proč právě LadyHelp?

LadyHelp znamená pomocnici v domácnosti. Líbí se mi zvukomalebnost toho slova a také fakt, že už v sobě obsahuje „péči“ a „ženu“ – v českém prostředí má v domácích pracech stále přesilovku něžné pohlaví.

Ve kterém kraji, regionu a okrese firma působí?

V Brně a jeho okolí do cca 50 km. Hodně klientů máme také v Blansku, kde jsme začínali, jezdíme ale i dál – třeba na chaty a chalupy našich klientů.

Co vše zákazníkům můžete nabídnout?

Pravidelný denní a týdenní úklid, generální úklid, vše včetně praní, žehlení, čištění koberců, kožených sedacích souprav, starožitného nábytku, dále nákupy a jiné pochůzky, koordinaci řemeslníků při opravách či malování a samozřejmě úklid před a po. Zásadou je připravit péči klientovi na míru – provést práce, které potřebuje, a přidat něco navíc – udělat z domácnosti domov. Proto zaměstnáváme velmi kvalitní hospodyně. Při pravidelné péči hospodyni v domácnosti měníme spíše výjimečně.

V čem se liší pravidelný a jednorázový úklid domácnosti?

Jednorázový úklid řeší akutní situaci – byt nebo dům je zanedbaný, špinavá okna, „ochmatánky“ všude, zapečená trouba, koupelna je přemožena vodním kamenem, nábytek okupují prachové vrstvy, v bytě se zalíbilo pavoukům. V této situaci je zapotřebí udělat generální úklid. Profesionální hospodynĚ vše provede většinou během jednoho dne. Následuje pravidelná péče, která již není tak rozsáhlá. Dle velikosti bytu obvykle 4–8 hodin 1× týdně. Víme však, že pravidelný úklid je nejdůležitější pro „trvale udržitelný domov.“ Uklízený dům nevyžaduje akutní zásahy ani agresivní čištění, je v něm příjemně. Přeji všem zažít ten úžasný pocit, když se vrátíte z práce do voňavého a uklizeného bytu a nemusíte… nic.

Mimo úklid domácností nabízíte i úklid kanceláří, co vás k tomuto kroku vedlo?

Vyžádali si to sami naši klienti, kteří jsou majiteli společností. Uklízíme jejich domy, znají naši práci a chtějí mít stejně kvalitní servis také ve firmě. Ví, že uklizený prostor je reprezentativní a výrazně podporuje firemní kulturu.

Využívají služby LadyHelp spíše stálí klienti, nebo je více těch, co žádají jednorázové služby?

Vážíme si našich dlouhodobých klientů, kterých je většina. Jednorázové služby nám otvírají dveře k pravidelnému servisu. Někteří z našich klientů nemají rádi závazky, a tak si opakovaně objednávají jednorázový servis. Dělají to tak často, že jsou pravidelní, i když nám volají, že by chtěli zase ten „jednoráz“.

Jsou vašimi zaměstnanci pouze hospodyně, nebo i jiné profese (např. údržbářské)?

Pouze hospodyně. V minulosti jsme byli pestřejší, ale nebylo to optimální. Nyní jiné profese najímáme externě.

Jak vybíráte své zaměstnance/hos­podyně?

Velmi pečlivě a přísně. Benevolence ve výběrovém řízení vede ke špatně odvedené práci, což si nemůžeme dovolit. Začínáme pohovorem a testem. V této fázi dáme také na první dojem. Je-li adeptka neupravená, nemůže dobře pečovat ani o domácnost. Následuje cvičná praxe v našich kancelářích a následně ve cvičném domě – do této fáze se dostane již jen malé procento zájemkyň. Osobně si kontroluji jejich odvedené dílo. Pokud projdou, mohou jít na první zakázku v týmu senior hospodyní. Pokud se osvědčí, dostanou svého prvního klienta. Provádíme supervize, upravujeme jejich pracovní postupy, podporujeme správné návyky. Pokud se z adeptky vyklube hospodyně, je radost s ní pracovat.

Co musí adeptka na práci u vás splňovat?

Musí být pečlivá a mít úctu k cizím věcem. Tyto vlastnosti nikoho nenaučíte, musí se tak narodit. My po nich ve výběrovém řízení v podstatě jen pátráme. V klasické úklidové firmě se nehledají tyto parametry, jsou přijímáni lidé, kteří projeví chuť pracovat. U nás to nestačí. Domácnosti jsou složité a klienti nároční. Milují své domovy, záleží jim na jejich vybavení a velmi je zajímá, kdo o ně pečuje.

Jsou vaši pracovníci pojištěni mimo zákonné pojištění ještě jinak?

Ano, jsou pojištěni na škody způsobené při výkonu povolání, které sanuje škody způsobené zaměstnancem zaměstnavateli. Není sice povinné, ale my je doporučujeme a hospodyně si je zřizují. Samozřejmě máme také pojištění profesní odpovědnosti, které pokrývá případné škody způsobené námi na majetku klienta.

Proškolujete své zaměstnance i mimo prvotního vstupního školení – průběžně během roku?

Proškolování probíhá kontinuálně. Každé hospodyni se věnujeme individuálně, kontrolujeme kvalitu její práce a upozorňujeme na nedostatky, provozní slepotu. Upravujeme její pracovní postupy, navrhujeme úpravu skladby chemikálií. Jsme přesnější a cílenější, rychleji se tak adaptujeme.

Jaké čistící prostředky k úklidu využíváte? Nabízíte také eko úklid?

Standardně ty, které si vyžádá náš klient. Většinou má svou ustálenou skladbu oblíbených úklidových prostředků a pomůcek, kterou doplníme specialitami. Ekologický úklid nabízíme také, jsem moc ráda, že ho využívá stále více domácností.

Zaujala mě služba hloubkového čištění myčky, což není až tak běžný úkon. Co vás vedlo k této nabídce?

Žalostný stav, ve kterém myčku nalezneme – filtr často není týdny až měsíce servisovaný, myčka i po mycím cyklu zapáchá. To signalizuje zanesené potrubí, které je zapotřebí odmastit a dekalgonizovat. Pokud se to neudělá, myčka vypoví službu. Jedná se o preventivní opatření.

Co se skrývá pod pojmem Vytvoření systému v domácnosti?

Říkám tomu nakupený nepořádek. Místa, která se plní věcmi, ztrácíme přehled, máme dojem, že potřebujeme přikoupit skříň, abychom je měli kam dát. Řešením je věci řádně vytřídit a pro ty, které zůstanou, vytvořit systém uložení. Přehledný a jasný pro všechny členy domácnosti. Často používáme cedulky („Trička,“ „Svetry“…), aby bylo snadné systém udržet. Pokud je domácnost přehledná, bez zbytečností a „ležáků“, je v ní velmi příjemně, rodina v ní opravdu žije a není přidušena haldami předmětů.

Je o tuto službu zájem?

Jedná se o novinku v našem portfoliu, jejíž úspěšnost vyhodnocujeme. Pochopili jsme, že lidé, kteří mají doma nakupený nepořádek, nemají na jeho úklid čas, anebo neví, jak na to. Víme, jak pomoci a současně klienta vedeme k systematickému uspořádaní domácnosti.

Je systematizace standardní součástí vaší nabídky, nebo ji lze objednat i zvlášť?

Lze ji objednat i zvlášť a nemusí s hygienickým úklidem vůbec souviset. Naše klientka měla přeplněné šatní skříně, které jsme společně vytřídili („Měla jsem tuhle košili v posledních 3 letech na sobě? Padne mi velikost? Sluší mi?“), a skříně zely prázdnotou. Klientka byla moc překvapená a už se těšila na nákup nových kousků. A co s nepoužitelným oblečením? Hlavně musí rychle z domu. Nakonec ho 12 pytlů skončilo v charitě.

Čím je dle vašeho mínění firma LadyHelp jiná, než ostatní úklidové firmy, a proč by ji měli zákazníci využít?

Každému zákazníkovi poskytujeme individuální služby v té nejvyšší kvalitě. Víme, že největší devizou jsou naše profesionální hospodyně – ženy, které dělají svou práci skvěle, protože v ní nacházejí smysl a lidský rozměr. Jsme komunita lidí věřících v kvalitní soukromý život, který pečlivou a pravidelnou péčí vyživujeme. A toto předáváme i novým zákazníkům.

Firma LadyHelp vnikla na přelomu roku 2005/2006 jako agentura. Založila ji paní Kateřina Habinová, současná ředitelka LadyHelp s.r.o. Od roku 2009 funguje firma jako s.r.o. A postupně se z LadyHelp stala plnohodnotná společnost, nabízející kvalitní služby pro domácnost i firmy. Své služby nabízí v Brně a jeho okolí – Blansku, Rosicích, Adamově, Bílovicích nad Svitavou, Kuřimi, Rousínově, Slavkově u Brna a dalších městech. LadyHelp má jednak mnoho stálých klientů, ale i těch, co čerpají jednorázovou pomoc. A protože má spolehlivé zaměstnance, kteří odvádějí kvalitní práci, získala ve svém regionu velmi dobré jméno. LadyHelp – praktická pomoc nejen v domácnosti – se zvukomalebným názvem pojímajícím v sobě jak péči, tak ženu.

Zdroj foto: archiv LadyHelp s.r.o.