Domácí vzdělávání dětí na druhém stupni možná dostane zelenou

Vydáno 6.2.2013 Aktuality Lucie Černá

O domácním vzdělávání dětí na prvním stupni základní školy jsme se na našem webu již zmínili – stejně jako o tom, že výhledově by tato alternativní forma výuky mohla být rozšířena i na žáky druhého stupně základní povinné docházky. Nyní se zdá, že by tato novinka mohla opravdu dostat v systému českého školství zelenou.

S odkazem na dobré výsledky pokusného ověřování individuálního (označovaného též jako domácího) vzdělávání žáků na druhém stupni základních škol připraví Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy návrh jeho zapracování do novely školského zákona. „Individuální vzdělávání na prvním stupni základních škol se osvědčilo, nevyskytly se žádné zásadní problémy, stejně tak ani v průběhu pětiletého pokusného ověřování na druhém stupni ZŠ, proto je možné otevřít možnost jeho legislativního ukotvení také na druhý stupeň,“ potvrdil náměstek ministra Jindřich Fryč. Ve stávajícím školním roce dobíhá ještě poslední ročník pokusného ověřování individuálního vzdělávání. Následovat bude právě novela školského zákona, na jejímž základě by plošné využití tohoto typu výuky u dětí na druhém stupni základní školy mohlo být možné od školního roku 2014/2015.

Nejčastějšími důvody zájmu o domácí vzdělávání na vyšším stupni základních škol byly dobré zkušenosti se stejnou formou vzdělání na prvním stupni, zdravotní, psychické či jiné problémy žáků, možnosti rozvoje nadání žáka a možnost cestovat se žáky do zahraničí. Naprostou většinu žáků během pokusného ověřování vyučovali jejich rodiče. V některých případech využívali externisty, například při hudební, tělesné či výtvarné výchově. Učebnice měli žáci půjčené ze školy.

Na rozdíl od domácího vzdělávání na nižším stupni základních škol se však předpokládá, že v zákoně budou stanoveny podmínky pro povolení této formy vzdělávání. Ředitel školy například bude moci zařazení žáka do individuálního vzdělávání odmítnout. Zatímco u vzdělavatelů žáků prvního stupně stačí vzdělání na úrovni střední školy s maturitou, v případě starších žáků bude vyžadováno vzdělání alespoň na úrovni vyššího odborného nebo bakalářského studia. Výsledky žáků pak bude sledovat Česká školní inspekce. Součástí vzděláváním pak budou pravidelné konzultace na kmenové škole žáka a přezkušování žáků vždy na konci pololetí.

Zdroj: tisková zpráva MŠMT
Foto: Stock.XCHNG