Služby do domu v létě: co nejvíce „frčí“?

Vydáno 2.8.2017 Péče o domácnost Pavla Jelínková

Služby do domácnosti byly ještě před pěti, sedmi lety dost neznámým pojmem, s minimálním využitím širší veřejnosti. Dnes je skutečnost jiná a služeb do domu využívá stále více lidí. Služby do domu se staly žádanou a dnes již velmi kvalitní profesní oblastí se širokým spektrem nabízených služeb.

Služby do domu v létě: co nejvíce „frčí“?

Služby do domu pomáhají mladým maminkám s malými dětmi, handicapovaným nebo jen krátkodobě nemocným, a stále více jsou využívány také seniory. Letos v létě jsme monitorovali, které služby jsou nejvíce žádané, a naopak o které zájem upadá. Sezónně je poptávka po službách do domu jemně odlišná, odrážející v sobě roční období, svátky a volné dny, ale i trendy doby.

Reklama

Léto letos zcela patřilo službě nákup do domu, a to online, i po telefonu. K té přibývají i nákupy přímo v obchodě, ale nikoli samotnými lidmi, ale firmou, obchodním řetězcem, marketem či samotným dopravcem sjednaným pro dovoz až do domu.

Nejvyšší zájem je tradičně ve větších městech, kde jsou tyto služby jaksi samozřejmější, malé obce a venkov je mají hůře dostupné, a lidé jsou tam zvyklí obstarat si stále vše sami. I když i to se od počátku existence služeb do domu hodně změnilo a malé obce na nabídky zavážky z online obchodů s potravinami slyší stále více.

Za nákupy do domu je zájem o služby drobné údržby a úklidu v bydlení, které nabízejí úklidové služby, hodinoví manželé i hospodyně. Prim tu hrají požadavky na údržbu a opravy prováděné úklidovými a údržbovými firmami, za nimi si dobře stojí hodinoví manželé, pak se začala hodně realizovat sousedská výpomoc.

Dále je tu péče o zahradu a údržbu okolo domu, a výpomocné práce v této oblasti. Je to dáno tím, že práce na zahradě a okolo domu je jako perpetum mobile – nekončícím řetězcem činností. I když o péči o domácnost, jejím úklidu a údržbě lze říci totéž.

Následují hospodyně, dovoz obědů, který využívají především senioři a handicapovaní, a pak odlehčovací služby. Obojí zmíněné je díky naší populaci a jejím stárnutím hodně v permanenci. Léto je také ve znamení hlídání dětí. Toto vyřešit je v letních měsících pro mladé rodiny s dětmi nutností. A tak školky a hlídací babičky doplňuje komerční hlídání dětí – firmy, agentury i OSVČ.

Sféra seniorů, ale především handicapovaných, má podíl na vzrůstu osobní asistence, je to již hodně ustálená služba a v létě je po ní nižší poptávka než v jiných obdobích, což se přičítá teplejšímu počasí, které nemocným a starším vyhovuje a umožňuje lepší pohyblivost. Ovšem v případě horkých a tropických dní naopak požadavky narůstají, ale je to jen nárazové, což se do osobní asistence jako dlouhodobé terénní sociální služby moc nepromítne.

Další služby do domu během léta dost stagnují. Není příliš velký zájem ani o donášku léků, knih, či péči o domácí zvířata. Tu si řeší lidé spíše docházkou k veterináři sami. Stejně tak jsou na tom mobilní kadeřnictví, manikúra a pedikúra, a na chvostě jsou zcela aktivizační služby, které se nedaří stále moc propagovat, aby lidé o nich měli povědomí a využívali je. A tak doprovodu na procházky, návštěvy, úřady, nebo společnost na pár hodin moc nefrčí.

Každopádně služby do domu mají dnes již mnohem lepší jméno než dříve, ví se o nich stále více. A nejen v létě.

Zdroj foto: Pixabay.com

Tagy: hlídání dětí, nákup do domu, pomoc v domácnosti, služby do domu, úklid domácnosti