Svoji práci beru vážně, říká hodinový manžel

Vydáno 11.3.2013 Péče o domácnost Pavla Jelínková

Kdysi vzácné, dnes stále běžnější – to jsou služby pro domácnost. Patří mezi ně i práce hodinových manželů: jednoduchá a účelná služba s překvapivě širokým záběrem činností. Využít ho můžete na vše od prací v zahradě až po mytí oken. Mnozí však tuto službu stále téměř neznají nebo k ní nemají přílišnou důvěru. Abychom toto prolomili, jednoho takového hodinového manžela, pana Kamila Cita z Havířova, jsme sami oslovili a položili mu několik otázek, týkajících se jeho praxe.

Jak a proč jste začal pracovat jako hodinový manžel?

Hodinovým manželem jsem se stal asi po dvou či třech letech přemýšlení a úvah, jak dál po dvacetileté práci pro osoby, které si nevážily nejen svých zaměstnanců, ale většinou ani sami sebe. Hledal jsem druh práce, na kterou bych se mohl těšit a která by zároveň měla smysl. Člověk by měl pracovat s chutí a mít z práce radost, jinak to nemá cenu. Zní to jako klišé, ale ruku na srdce, kolik z nás se dnes těšilo do práce?

Jak dlouho působíte na českém trhu? A bylo hodně složité se prosadit?

K prvnímu klientovi jsem vstoupil s roztřesenými koleny v únoru 2009. Dnes jsem tedy v páté sezoně a neřekl bych, že bylo příliš těžké se prosadit. V té době to byla nová služba a rovněž počet firem zabývajících se tímto oborem byl minimální.

Je služba určena všem věkovým kategoriím, a pokud ano, který typ zákazníků ji využívá nejčastěji?

Jsem připraven pomoci komukoliv, věk mých klientů nemá pro mě zásadní význam. Dá se říci, že se setkávám i s mladými lidmi, ale jádro mých klientů tvoří lidé středního a staršího věku. Mám své VIP klienty, kteří jsou mi věrni již několik let, ale i ty, co využijí mých služeb třeba jen jednorázově. A samostatnou klientelu tvoří firmy, pro které je přínosem má ochota práce přes víkend nebo i v noci.

Jak vnímáte to, že si Češi v současnosti najímají výpomoc do domácnosti namísto toho, aby si některé práce udělali sami?

Zub si také dokážu vytrhnout sám, ale raději jdu k odborníkovi. Je spousta lidí, kteří jsou velmi šikovní, ale ne všichni jsou domácí kutilové nebo jim chybí správné vybavení a v neposlední řadě fyzické a psychické síly. Některé na první pohled banální práce, jako například vyvrtání děr do zdí, mohou pro laika skončit naprostou katastrofou. Narazí třeba na dráty elektrického vedení nebo rozvod vody, když si prostor předem přístrojem nezkontroloval.

Nabízíte pestrou nabídku služeb. O které z nich je největší zájem?

Všeobecně se dá říci, že největší objem prací tvoří čištění koberců, sedaček, křesel a židlí. Dále následují úklidové práce, ať už mytí oken, vysávání koberců, generální úklid před svátky nebo po malování. Hodně zákazníků požaduje přípravu bytu před výměnou oken a následný úklid. Dále jsou oblíbené různé montážní práce jako například montáž polic, obrazů, tyčí na závěsy a záclony či montáž nového nábytku. Provádím i nákupy a dovoz potravin, drobného spotřebního zboží, přípravu bytu před a po stěhování, doprovod k lékaři nebo třeba odvoz k příbuzným či na výlet.

Oproti jiným podobně zaměřeným firmám nabízíte četné slevy a výhody například při opakovaném využití vašich služeb, důchodcům a tělesně postiženým osobám. Proč jste se tak rozhodl?

Mou firemní filozofií je především spokojenost klienta. Cílem je vracet se opakovaně ke klientovi a vytvořit si určitý přátelský vztah. Pokud jsou obě strany spokojeny, není důvod ve spolupráci nepokračovat. Nemám stanovenou pevnou hodinovou sazbu. Ostatně ono ani není možné ocenit různé práce za různých podmínek stejnou sazbou. Konečnou cenu zakázky ovlivňuje mnoho faktorů. Například sociální a zdravotní postavení klienta, roční období, pracovní podmínky, druh práce, použité nástroje i spotřební materiál. Cena zakázky se dá také stanovit dohodou předem bez ohledu na počet odpracovaných ho­din.

Jak mohou lidé vaši návštěvu u nich doma zařídit?

Nejjednodušším způsobem je obrátit se na mě prostřednictvím mých internetových stránek. Jsou zde uvedeny veškeré informace, a pokud budou zájemci mít dotaz, který zde zodpovězen není, rád jej zodpovím.

Narazil jste někdy na nějaké nezvyklé přání zákazníků?

Otázka je, co považujete za nezvyklé. Možná za nezvyklou zakázku lze považovat výsadbu cibule, výměnu žárovky či povídání si o čemkoliv a co možná nejdéle. Mě spíše trápí to, že někteří zákaznici požadují vykonání práce „levně a kvalitně". Těm bych chtěl vzkázat, že pokud vyžadují opravdu kvalitní práci, nelze ji zároveň provést nejlevněji.

Věřím, že svoji práci odvádíte co nejlépe to lze, ale i tak se musím zeptat – jaké možnosti má zákazník, který není úplně spokojen?

Pokud bych svou práci neodvedl dobře, má zákazník právo po mně požadovat její nápravu. Za poslední čtyři roky jsem obdržel tři reklamace, které jsem uznal a zdarma opravil. I řemeslník je jen člověk a má právo chybovat, a pokud svou chybu uzná a napraví ji, je vše v pořádku. A jsem samozřejmě pojištěn proti neúmyslným škodám způsobeným při výkonu práce.

Zdroj foto: web Kamil Cit-Hodinový manžel

Tagy: Kamil Cit, péče o domácnost, ROZHOVOR